جاناتان اندرسون؛ جوانی کردن در خانه مد ۱۷۸ ساله

لوئه‌وه، خانه مد اسپانیایی معتبر با قدمتی ۱۵۰ ساله، در دوران اندرسون به تجارتخانه‌ای با سریع‌ترین رشد در «ال.و.ام.اش» تبدیل شد

تصویر ترکیبی از جاناتان اندرسون و مدل‌های مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۵ لوئه‌وه / LOEWE

جاناتان اندرسون، کارگردان خلاق، مهمان‌های نمایش بهار و تابستان ۲۰۲۵ لوئه‌وه (Loewe) را با دعوت‌نامه‌هایی منحصربه‌فرد غافلگیر کرد. آن‌ها حلقه‌هایی دریافت کردند که روی آن با دست حکاکی شده بود.

این حلقه‌ها در تاریخ اروپا به‌ویژه در دوره تودور (حدود قرن ۱۵ و ۱۶) محبوبیت داشته‌اند و اغلب به‌عنوان نماد عشق و تعهد میان زوج‌ها استفاده می‌شدند. اندرسون پس از نمایش، در پشت‌صحنه درباره این حلقه‌های نقره با روکش طلا الهام‌گرفته از «حلقه عشق تودور» که روی آن عبارت «لوئه‌وه ۱۸۴۶» حکاکی شده بود، گفت: «این یک تعهد است؛ زمانی که به یک ایده متعهد می‌شوید و نشانه‌ای از یک خاطره.»

صحنه نمایش خیمه‌ای دایره‌ای در یک مربع بزرگ بود و مجسمه برنزی سار ظریف و کوچک اثر تریسی امین در بالای تیرک باریک چهار متری همه را زیر نظر داشت.

ابتدا یکسری از لباس‌های ژرژت شفاف با حلقه‌هایی از سیم ظریف که دامن‌ها را نگه می‌داشت، راهی صحنه نمایش شدند. زنجیرهای ظریفی به لبه‌ لباس‌ها دوخته شده بودند که جاذبه‌ای مواج ایجاد می‌کردند؛ به‌ طوری‌ که لباس‌ها مانند چتر عروس دریایی می‌چرخیدند و شناور بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لباس‌ها با عینک‌های آفتابی آینه‌ای و کفش‌هایی با پنجه‌هایی کشیده‌تر از معمول تکمیل شدند.

سه خیاط با سوزن‌های ظریف، بیش از ۱۰ ساعت تاروپود پارچه ابریشم آبی نازک را جابه‌جا کرده بودند تا به آن ظاهری نخ‌کش‌شده بدهند. سپس ساختار حجیم آن با موی اسب، ارگاندی (پارچه نازک تور) و سیم شکل گرفته بود تا نشان دهد خلاقیت اندرسون با شناخت او از مواد اولیه است که به کمال می‌رسد.

اندرسون ۴۰ ساله پس از نمایش گفت که کفش‌های قایقی پنجه بلند «درباره متانت و در مورد ژست قدم به جلو گذاشتن» بودند. او گفت که لباس‌های بسیار کوتاهی که باسن مدل‌ها را به نمایش می‌گذاشتند «درباره سکس بودند، اما درباره سکس هم نبودند.»

عجیب‌ترین قسمت عناصر غیرمنتظره‌ای که جاناتان اندرسون، بازیگر متولد ایرلند که پایش به دنیای مد باز شد، در جهان لوئه‌وه ساخت، این است که جهان مبهم او در ویترین موفق است. لوئه‌وه، خانه مد اسپانیایی معتبر با قدمتی ۱۵۰ ساله، در دوران اندرسون به تجارتخانه‌ای با سریع‌ترین رشد در مجموعه شرکت لوکس «ال.و.ام.اش» (LVMH) تبدیل شد.

نمایش بهار و تابستان ۲۰۲۵ با مهمان‌های مشهور آن کمی شبیه به شام خداحافظی بود. پیتر مولیر از علایا، سارا برتون از ژیوانشی و چندین مدیر ارشد ال.و.ام.اش به‌ویژه دلفین آرنو، مدیر اجرایی دیور، و لوکا گوادانینی، کارگردانی که اندرسون برای فیلم‌های اخیرش «چلنجرز» و «کوئیر» لباس طراحی کرده بود، در میان این زمزمه‌ که ممکن است این آخرین مجموعه اندرسون برای لوئه‌وه باشد، او را که با ظاهری آشکارا احساساتی روی صحنه آمد، تشویق کردند.

بیشتر از مُد و زیبایی